19 Listopad 2010

„Zadzwoń – to też Pierwsza Pomoc!

Autor: KJ. Kategorie: Aktualnosci .


Kolejny plakat z cyklu „Rok z pierwszą pomocą” dotyczy wezwania na pomoc fachowych służb ratowniczych.

Wezwanie pomocy jest jedną z najważniejszych rzeczy podczas udzielania pierwszej pomocy przez przypadkowych świadków zdarzenia. Ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym nakłada taki obowiązek na każdego, kto zauważy osobę będącą w stanie zagrożenia życia lub zdrowia.

Należy zawsze mieć na uwadze, że ratownictwo medyczne dysponuje wyszkolonym personelem i specjalistycznym sprzętem, który w większości przypadków jest konieczny do udzielenia pomocy osobie poszkodowanej. Zanim jednak wybierzemy ten najważniejszy w pierwszej pomocy numer musimy, dbając o swoje bezpieczeństwo, dokładnie sprawdzić ilu jest poszkodowanych, co im dolega i jakie mają obrażenia ciała oraz czy istnieją jakieś dodatkowe zagrożenia np. wyciek paliwa, czy zakleszczenie poszkodowanego w pojeździe.

Wezwanie pomocy powinno zawierać następujące elementy:

GDZIE to się stało – należy poinformować o dokładnym miejscu zdarzenia, podać w miarę dokładny adres i wszelkie informacje, które pomogą zespołowi ratowniczemu w dotarciu do poszkodowanego, warto podać informację o miejscu zdarzenia na samym początku zgłoszenia – jeśli w międzyczasie nasze połączenie zostanie zerwane, zespół ratowniczy będzie miał informacje gdzie ma się udać,

CO się stało – podajemy rodzaj wypadku lub nagłego zachorowania np. wypadek samochodowy, upadek z wysokości, omdlenie, atak drgawek itp.,

ILE i jakie osoby są poszkodowane – tutaj podajemy dokładną liczbę poszkodowanych, ich przybliżony wiek oraz płeć,

JAKIE mają objawy – czy poszkodowani są przytomni, w jakim stanie się znajdują, w tym miejscu mówimy wszystko, czego dowiedzieliśmy się od poszkodowanych i o poszkodowanych przed wezwaniem pomocy,

KTO wzywa pomocy – podajemy nazwisko i numer telefonu z którego dzwonimy, ponieważ w szczególnych przypadkach (podejrzenie fałszywego wezwania, niedokładne dane adresowe lub przerwanie rozmowy) dyspozytor może ponownie chcieć nawiązać rozmowę.

Należy pamiętać, że nigdy nie rozłączamy się jako pierwsi, gdyż dyspozytor może chcieć zadać nam jeszcze inne pytania na temat spraw, o których nie powiedzieliśmy lub też poinformuje nas jak postępować z poszkodowanym do czasu przyjazdu służb ratowniczych.

Na sam koniec warto jeszcze raz powtórzyć i zaznaczyć, że numerów alarmowych używamy tylko wtedy, gdy poważnie zagrożone jest czyjeś życie lub zdrowie!

W innych nieuzasadnionych przypadkach, gdy dzwonimy po pogotowie np. dla własnej wygody, postępujemy egoistycznie – takie działanie może spowodować, że zespół ratunkowy nie dotrze na czas do osoby faktycznie potrzebującej pilnej pomocy. Przypominamy, że pogotowie ratunkowe to nie „przychodnia na kółkach”.
Numer ratunkowy 112, który od paru lat jest sukcesywnie wprowadzany do użytku w Polsce pozwala na kontakt dzwoniącego z Centrum Powiadamiania Ratunkowego, gdzie dyżurują razem przedstawiciele Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego itp. Dzięki temu wykonując jeden telefon możemy uzyskać pomoc wielu służb koniecznych, choćby do pomocy przy wypadku samochodowym. Użycie numeru 112 skróci w przyszłości wydatnie czas na przyjazd fachowej pomocy i pozwoli na lepszą jej koordynację. Numer 112 obowiązuje w całej Europie.

W Polsce nadal aktywne są też tradycyjne numery ratunkowe: 997 – Policja, 998- Straż Pożarna i 999 – Pogotowie Ratunkowe.

Informują: Tomasz Mozdyniewicz, Joanna Sięka – instruktorzy pierwszej pomocy MSM

Podziel się na:
  • Drukuj
  • PDF
  • email
  • Dodaj do ulubionych
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Gadu-Gadu Live
  • Flaker
  • Śledzik

Zostaw komentarz

Dla członków MSM

Polecamy:

Współpracujemy z:

Nasi sponorzy


Wybrane zdjęcia

Statystyki

Licznik indywidualnych odwiedzin: 40981
Twój system operacyjny to:
Twoja przeglądarka to:
Twój numer IP to: 18.205.60.226